vissza: olvasnivalók
Oktber 24.

EMLKEZZL MEG A NYUGALOM NAPJRL

A mai napon olvasandó igeszakasz: Lk 6,1-11

1 Egy szombaton gabonaföldeken ment át, és tanítványai kalászokat tépdestek, tenyerük között morzsolták és ették. 2 A farizeusok közül némelyek megkérdezték: "Miért tesztek olyat, amit szombaton nem szabad?" 3 Jézus így válaszolt nekik: "Vajon azt sem olvastátok, amit Dávid tett, amikor megéhezett ő is, meg azok is, akik vele voltak? 4 Bement az Úr házába, elvette a szent kenyereket, és megette, sőt azoknak is adott, akik vele voltak; pedig a kenyereket nem lett volna szabad megenni, csak a papoknak." 5 És kijelentette nekik: "Az Emberfia ura a szombatnak." 6 Egy másik szombaton bement a zsinagógába, és tanított. Volt ott egy ember, akinek a jobb keze sorvadt volt. 7 Az írástudók és a farizeusok figyelték Jézust: gyógyít-e szombaton; hogy ily módon találjanak valamit, amivel vádolhatják. 8 Ő azonban, ismerve gondolataikat, ezt mondta a sorvadt kezű embernek: "Kelj fel, és állj a középre!" Az felkelt és odaállt. 9 Jézus pedig így szólt hozzájuk: "Megkérdezem tőletek: szabad-e szombaton jót tenni, vagy rosszat tenni, életet menteni vagy kioltani?" 10 És végignézve mindnyájukon így szólt a beteghez: "Nyújtsd ki a kezedet!" Ő kinyújtotta, és meggyógyult a keze. 11 Azokat pedig esztelen indulat szállta meg, és arról beszéltek egymás között, hogy mit tegyenek Jézussal.




"Emlkezzl meg a nyugalom napjrl, s szenteld meg azt."
(2Mz 20,8)


Nagyon vilgos, hogy mit jelentett ez a parancsolat Izrel szmra: Isten elvrta a nptl, hogy semmi munkt ne vgezzen a hetedik napon, amelyet "sabbath-nak", azaz a pihens napjnak hvtak. A Mzes II. s V. knyvben kzlt indokok klnflk. A Teremt tevkenysgnek hat napja utn Isten a hetedik napon megnyugodott. Az llatoknak, a szolgknak s a rabszolgknak kellett hogy legyen egy pihennapjuk. A sabbath annak a szvetsgnek a jele volt, amelyet Isten kttt a nppel a kivonuls utn. Azok az emberek, akik nem pihentek a nyugalom napjn, megszegtk a szvetsget, s kirekesztettk magukat a szvetsges np krbl. Ezrt ennek a trvnynek a megszegit ki kellett vgezni.
Sokkal nehezebb megmondani azt, hogy mit jelent ez a parancsolat Istennek az j szvetsgben l npe szmra. A keresztynek nagyon megoszlanak ebben a krdsben, s az jszvetsg sem mond sokat. Amit tudunk az az, hogy a keresztynek kzvetlenl Jzus feltmadst kveten, a ht els napjn kezdtek sszejnni istentiszteletre. Nem is csoda. Akkor kezddtt el szmukra az let.
Amikor azonban megkrdezik, hogy a keresztyn vasrnap s a zsid sabbath kztt csakugyan volt-e valamilyen sszefggs, akkor a vlasz az, hogy ilyen kapcsolat csak sok vszzaddal ksbb jtt ltre a keresztyn vezetk jvoltbl.
Van viszont szmos kzs pont, amelyben a keresztyneknek egyet kell rtenik. Elszr is mindenkinek rizkednie kell attl, hogy lete szntelen hajsza legyen. S ez a felelssg nemcsak az ember szemlyes letre vonatkozik, hanem a trsadalomra, mint egszre is. Lennie kell legalbb egy napnak, amelyet Isten imdatra, az irgalmassg tetteire, a felebarti kapcsolatra, a feldlsre s a mveldsre szentelnk oda.
Msodszor, Jzus Krisztus egyhznak az sszejvetele, s a mi azon val rszvtelnk, nem tetszs szerinti, hanem ktelez. Neknk van r szksgnk, nemcsak azrt, hogy letben maradjunk, hanem hogy gyzelmet arassunk. Az ilyen sszejvetelek s exhortcik (a.m. btort, buzdt igehirdets, a ford. megj.) nem szksges hogy vasrnapra korltozdjanak - tulajdonkppen nem lenne szabad gy lenni ezeknek - de legmegfelelbb erre az r napja.



fõoldal | rólunk | alkalmak | olvasnivaló | linkek |
Biblia | igehirdetések |

Ajánlja oldalunkat!   - - -   Írja meg véleményét!

Copyright © 2019. Minden jog fenntartva.